Levensherinnering | De artiesten die ik luister

Voor vandaag een muzikale levensherinnering. Ik neem je namelijk mee in mijn eigen muzieksmaak. Welke voor vele personen tegenvalt. Maar toch zeg ik het elke keer met trots. Ik steun met liefde het Nederlandse lied. En wanneer ik aan anderen vraag of ze een bepaald nummer kennen, zingen ze het helemaal mee. Vaak nog uit volle borst ook. Laat ik meteen even een vraag beantwoorden: Waarom luister je niet naar Engelse muziek?

Eerlijk gezegd vind ik Engelse muziek maar niks. Althans, niet het ‘nieuwe’. Ik luister niet naar wat er in de Top 40 staat. Dit komt voornamelijk omdat ik wil begrijpen en meteen mee kunnen zingen. Muziek staat bij mij veelal aan, eigenlijk doorgaans met het doel om mijn gedachten te kunnen afleiden of juist te kunnen focussen. Met Engelse muziek vind ik dit niet handig, omdat ik het bijna niet kan uitspreken en dan nog iets met vertalen, haha. Dubbelzinnig in zo’n liedje is vaak niet eens te snappen. Haha.

Zo, nu ik dat gehad heb, weer over op de orde van de dag: Nederlandstalige muziek. Als 10-jarige jongen ging ik samen met familie naar Jan Smit. Voor mijn kamer hing een sjaal van hem en ergens slingerde een foto rond. Dat is denk ik het punt waar het begon. Door de loop der jaren creëer je je eigen smaak. Zo staat mijn playlist nu vol met:

  • Nick & Simon
  • Peter Beense
  • John de Bever
  • Guus Meeuwis
  • Frans Bauer

klubbb3-schlager-am-meer-mdr

Maar ik kijk ook graag over de grens, naar onze buurlanden. Laat ik bij de zuiderburen beginnen. Ze zingen voornamelijk in het Vlaams, maar dat is zo’n leuk taaltje. Hierbij een lijstje met de Belgische artiesten.

  • Christoff
  • Sasha & Davy
  • Yves Seegers

En nog even over de oostergrens. Het is de Duitse taal, maar die past helemaal in mijn Schlagerswereldje. Misschien moet ik daar eens een playlist van maken. Goed idee. Hier zijn de Duitse toppers:

  • Helene Fisher
  • Andreas Gabalier
  • Jan Smit, Christoff en Florian Silbereisen vormen samen de groep KLUBBB3

Voor nu vind ik het wel weer even genoeg geklets over muziek. Dit zijn de artiesten die regelmatig door mijn playlist worden afgespeeld.

Welk nummer raad jij mij aan? 

De artiesten die ik luister

20 thoughts on “Levensherinnering | De artiesten die ik luister

  1. Guus Meeuwis en Frans Bauer ken ik. De rest uit het Nederlandse lijstje is mij onbekend.. Maar ik ben dan ook Belg (ja hoor, met dat heerlijke Vlaamse taaltje 😉 Al vind ik juist dat Nederlanders zo’n heerlijk taaltje hebben 😉 )

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben ZO verliefd geweest op Nick van Nick en Simon. Heb hem ook een keertje ontmoet en was door het dolle heen (ik was 18 haha). Jaar later kwam ik zijn broertje tegen op vakantie en toen sloeg de crush over op zijn broertje 😀

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

