Levensherinneringen | Het project van klas twee

Het einde van de onderbouw kwam in 2010 voor mij in zicht. Elk jaar werd de tweede klas afgesloten met Taaldorp. Dit is een project waarbij je in elke vreemde taal die je leert, een aantal gesprekjes voert en opdrachten maakt. Voor mij betekende dit drie dagen. Iedere dag een aparte taal. Duits, Frans en Engels. Het hele schooljaar werkte ik en mijn klas naar dit moment toe. We oefenden in de les met onze uitspraak en stampten de zinnen erin. Het laatste is geen probleem, maar het moeten uitspreken, dat wel. Mijn faalangst is/was groot en spreken voor een groep durfde ik niet.

Samen met anderen werd een plan opgesteld om mij te begeleiden in deze periode. Zo ging ik met mijn mentrix het Frans oefenen en kreeg ik de kans om het zo goed mogelijk te kunnen doen. Het gesprekken voeren op de dag zelf, zou met een vreemd persoon zijn. Dit schrikte mij af. Het zorgde er vooral voor dat mijn stressniveau opliep en dat ik geen woord meer kon uitbrengen. Daarom zou ik alle gesprekken doen met mijn eigen vakdocenten. Gelukkig maar.

Juni kwam in zicht. Ik zat in het lokaal waar de opdrachten gemaakt werden. Heerlijk rustig. Per taal kreeg je een boekje met opdrachten die je in een tijdsbestek van zeg maar twee uur moest maken. Dit was het makkelijkste van de hele dag. Maar heb je mij zomaar bij iemand op straat een paar vragen zien stellen? Ik mijzelf niet. De bedoeling was om een enquête te houden over de buitenlandse taal. No way. Ik ben nog nooit zo snel geblokkeerd. In een afgeschermd kamertje heb ik mezelf geïnstalleerd. Verder werkend op de computer. De docent trok de deur open en was zo boos dat ik niet meedeed aan het programma. Dat ik ben gevlucht. Letterlijk. Dit beeld staat op mijn netvlies en gaat niet weg.

In dit geval is mijn autisme dus een belemmering. Ik wil graag, ik zou graag op iedereen af willen stappen om een enquête te kunnen houden. Maar simpelweg lukt het niet. Uiteindelijk kreeg ik de kans om een vervangende opdracht te maken. Van elke taal een eigen collage maken. Deze kans ik met open armen ontvangen. Gelukkig kreeg ik zo een goed resultaat op mijn beoordeling. Ook al ging het met her en der een aanpassing.

Het project van klas twee

Advertenties

13 thoughts on “Levensherinneringen | Het project van klas twee

  1. Ik vind het eigenlijk heel goed dat je je opdracht anders hebt mogen doen. Niet alle kinderen zijn hetzelfde en de schoolprogramma’s houden daar geen rekening mee! Daardoor werd de stress voor jou alleen maar groter en werd er totaal geen rekening gehouden met jou, als kind, die ook wil leren. Top dat het allemaal goed gekomen is 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s