De Jongen | #18 Ringles nummer 2

Het was weer maandag en Izzy, Jaade en de jongen zaten buiten op het terras van Villa Veertig. Alle drie hadden ze een glas met aardbeibier. Zelf gebrouwen door oma Belle. ‘Toch lekker zo’n glas met aardbeibier.’ zei Jaade opgewekt. Eban liep met zijn glas door de tuin en nam af en toe een flinke slok. Hij liep door de bloemvelden de heuvel op en kwam het terras op. Hij ging naast Izzy zitten en ze dronken hun bier op. Er klonk geschetter uit de villa en ze keken naar boven, tegen de stenen gevel op. De bel ging en ze liepen naar boven. Ze kregen vandaag hun tweede ringles.

In de kamer zat opa Dean al klaar aan zijn bureau. Ze gingen aan hun tafels zitten en opa Dean kwam langs met pen en papier. ‘Het wordt vandaag school, dames en heren.’ zei hij glimlachend. Achter hem blonk een groen bord in het licht. ‘Wat gaan we vandaag doen?’ vroeg Eban aan opa. Opa tikte met zijn witte ring tegen het bord aan bedacht blijkbaar een antwoord. ‘Vandaag,’ zei hij. ‘vandaag gaan we beginnen met studeren.’ Ze pakten veer en papier en begonnen met schrijven. Ze schreven hun naam en datum op het papier en wachtten totdat opa zou beginnen met de les.

‘Alle ringen zijn vervaardigd door een heks, Iris van de Timp. Zij woont ook hier in het bos. De ringen hebben sterke magische krachten, dit komt doordat zij zijn vervaardigd door een volledige geleerde heks. Hebben jullie dat opgeschreven?’ Hij wachtte even totdat Jaade het had opgeschreven en toen ging die weer verder met zijn verhaal. ‘Elk familielid van de familie Van Bunder heeft een ring gekregen. Zoals jullie weten kiest ieder zijn of haar ring op  zijn of haar vijfde verjaardag. Doordat jullie je eigen ring mogen kiezen, krijgen jullie een soort van band met de ring. Dat maakt dat jullie je ring zo snel mogelijk onder controle kunnen krijgen. Als jullie bijvoorbeeld de ring van mij of van oom Laurenz gebruiken, dan kunnen er dingen gebeuren die je niet wilt. Dat komt dus omdat je er geen band mee hebt opgebouwd zoals met je eigen ring.’ Ze schreven verder en Eban gaf een kuchje. Ze keken elkaar even aan en vervolgden de les. ‘Als laatste voor vandaag wil ik zeggen dat onze ringen verschillende dingen kunnen. Zoals een bericht versturen, mensen oproepen, dingen sommeren en verplaatsen.’ Zodra ze klaar waren met opschrijven gingen ze het laatste gedeelte van de les in.

‘Het laatste kwartiertje gaan we besteden aan de praktijk.’ Eban en de zusjes stonden op en gingen naast elkaar staan. ‘Wat moeten we nu doen?’ vroeg Jaade aan opa Dean. ‘We gaan objecten sommeren. Dat is het naar je toe halen van objecten.’ Een voorbeeld is: ‘Stoel hier.’ Opa knikte en aan de andere kant van de kamer kwam een stoel aangezweefd. ‘Oefen maar eens.’ De jongen stapte naar voren en richtte zijn gedachten op de boeken in de kast. ‘Boek hier.’ Een zware encyclopedie kwam aanzweven en landde in de handen van de jongen. Na een tijdje hadden ze met zijn drieen alle boeken uit de kast gehaald en was het een rommeltje in de kamer. ‘Boek hier.’ ‘Stoel hier.’ ‘Schilderij hier.’ ‘Tafel hier.’ Zo haalden de drie van alles uit de kast (letterlijk). Ze waren al iets over tijd en opa stopte de les. ‘Hier eindigt onze les. Tot volgende week.’ Hij gaf de drie tieners een hand en verdween de kamer uit.

De Jongen (6)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s