De Jongen | #14 De Jongen en zijn naam

Het was de maandag na de vergadering en de jongen zat in het leslokaal in Villa Veertig. Er kwamen al de hele ochtend mensen langs en de jongen kon zich moeilijk concentreren op zijn werk. Hij had zijn tante Haitske al gezien en ook Pello, Quon, tante Lambertine en Hubrina, de vrouw van opa Gervaise.

De jongen zat over zijn werk gebogen en zijn leraar, Fardi, schreef dingen op het bord. Op een oud groen schoolbord, waar nog krijtjes voor gebruikt moesten worden. De krijtjes krasten op het bord. Even keek de jongen op en liet zijn hoofd weer zakken, totdat hij werd gegrepen door wat er op stond en zijn hoofd weer rechte. Netjes stond er het volgende op het bord gekrabbeld.

Zij die vandaag nieuw zijn, welkom!

Het programma van vandaag:

Taal

Rekenen

Schrijven

Aardrijkskunde

Ringleer

‘Wie zijn er vandaag welkom, meneer?’ vroeg de jongen aan zijn docent. ‘Daar kom je vanzelf achter, ga nu maar verder met deel 2 van je taalles.’ De jongen ging zogezegd verder met zijn taalles. Er zouden er blijkbaar nog meer komen, maar wie? De jongen hield pauze en pakte een karamelbroodje van het dienblad dat bij de deur stond. Op dat moment ging de deur open en kwamen Izzy en Jaade van Jacoba naar binnen. De nichtjes van de jongen. ‘Goedemorgen dames.’ zei Fardi. Ze kwamen de hoek om en zeiden lachend tegelijk in koor: ‘Eban! Goeiemorgen.’ Wat hij best een schok vond, normaal was hij alleen. De jongen stikte bijna in zijn broodje en omhelsde de dames.  ‘Waarom zijn jullie hier?’ vroeg hij dan ook aan de twee. ‘Mama vond het niet verstandig dat wij in de stad naar school gaan.’ zei Jaade. ‘Daarom heeft zij aan overovergrootopa gevraagd of wij misschien hier les konden krijgen.’ vulde Izzy haar zus aan. ‘Nu dat duidelijk is, kunnen we gaan beginnen met de les.’ zei overovergrootopa Athol, die de deuropening binnenkwam. Hij hief zijn ring op en zei: ‘Twee tafels alsjeblieft.’ Twee identieke tafels rezen op uit de grond met stoelen en al. ‘Jullie kunnen beginnen lijkt mij zo.’ Hij keek vriendelijk en vrolijk naar de drie jonge volwassenen en liep weg. ‘Hoe vind je je nieuwe klasgenootjes, Eban?’ ‘Best tof.’ zei hij met zijn tong naar buiten gestoken. Ze gingen alle drie zitten aan hun tafeltjes en ze vervolgden hun lessen.

Eban vond het een stuk gezelliger toen hij samen les had met zijn twee nichtjes. Nu had hij anderen om mee te praten en konden ze lekker samen keten. Ook kon hij nu in de pauze op het gras liggen in de zon. Die middag hadden ze ringleer. Nu weet iedereen wel hoe de jongen heet. Maar de vraag is of hij dat leuk vindt.

De Jongen (2)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s