Rust en concentratie met mindfulness

Mindfulness brengt de rust in mijn dag als ik even teveel heb gedaan of spanningen heb in mijn lichaam. Het zorgt ervoor dat ik me beter kan concentreren en focussen en dat mijn hartslag weer even met een paar procent is gedaald, wat erg fijn is. Dat kan ik wel tegen je zeggen. Mindfulness is meer een westerse variant van mediteren die helpt om gemakkelijker kalm te blijven in stressvolle situaties.

Het is heerlijk en soms best grappig als mensen vragen waarom je je ogen dicht hebt als ik in de trein zit. Ondertussen focus ik mijn aandacht op de manier hoe ik zit en hoe ik ademhaal. Ik adem in en even later gelukkig ook weer uit. Ik voel mijn voeten die ik over elkaar heen heb gekruist en het knoopje van mijn blouse waar ik niet van af kan blijven. De focus gaat weer terug naar mijn hartslag en ik voel mijn buik op en neer gaan. Frisse lucht komt binnen door mijn neus en ik ben me bewust van de mensen om me heen waarvan ik de blikken op me gericht voel. Voel, want ik zie ze niet omdat mijn ogen nog dicht zijn.mental-health-2019924_960_720

Door mindfulness kan ik me beter concentreren en me gerichter bezig houden met de taken die nodig zijn. Zo heb ik deze column geschreven zonder te kijken op WhatsApp, maar wel met een gezellig achtergrondmuziekje. Mijn lichaam is weer rustig en de stress is gedeeltelijk verdwenen. Met andere woorden: ik heb naar mijn lichaam geluisterd door even mijn rust te pakken. En dat vind ik erg belangrijk, want ik kan mijn lichaam gebruiken om te bepalen hoe ik me voel. Ik hoor wat geschuifel in de trein en langzaam gaan mijn ogen open. Ik kijk om me heen en de trein staat stil. ‘Het was even nodig,’ zeg ik tegen de vrouw die me aankijkt terwijl we trein uitstappen.

Advertenties

12 thoughts on “Rust en concentratie met mindfulness

  1. Mooi dat je dit stukje hebt geschreven. Het maakt weer duidelijk hoe goed het is even tijd voor jezelf te nemen. Net zoals zoveel andere mensen, luister ik niet altijd naar mijn lichaam, gun mij er niet altijd de tijd voor, maar als ik het wel doe helpt het mij te ontspannen en kan ik beter de stress of wat dan ook aan!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s