Stekeblind voor problemen

‘Nee, dat moet je niet doen. Je bent stekeblind,’ zei Jessica.
‘Waarom niet?’ vroeg ik. ‘Ze is leuk.’
‘Ja, dat snap ik. Jij vindt iedereen leuk. Maar je krijgt er alleen maar problemen door.’
‘Pfoee,’ dacht en schreef ik. ‘Wat voor problemen zou ik moeten krijgen?’
‘Nee,’ zei Jesscia een tijdje later. ‘Je bent stekeblind. Je moet geen relatie met haar willen. Je gaat er zelf aan onderdoor.’

Een kind, een huis, een man, iets waar jij niet tussenkwam. Een beetje wrikken, een beetje duwen, een kooi met spijlen. Even groot waar twee verschillende handen in passen.

‘Onderdoor gaan? Ik zou niet weten waarom dan wel,’ zei ik.
‘Ik kan niet over zulke mensen en die voor zulke mensen kiezen,’ zei Jessica.
‘Nu ben ik blij, laat mij dat zijn.’
‘Wanneer je gekwetst wordt, zal je niet meer blij zijn. Is het dat wat je wilt?’ In mijn gedachten hoor ik Jessica zuchten.
‘Nee, natuurlijk niet. Blij zal ik dan niet zijn. Maar ik weet zeker dat wij er in goede harmonie uit kunnen komen.’
‘Liefde maakt blind. Liefde voor de man gaar door de maag. Je bent echt stekeblind. Blinde.’

Twee verschillende handen wringen zich los uit een gemaakt leven. Een nieuw decennia breekt aan. Wanneer de één zijn hand door de spijlen wringt, wringt de ander haar hand door de andere kant van de kooi.

‘Ik ben niet blind. Ik weet wat ik doe en dat blijf ik doen. Mijn hele leven lang.’
‘Wat jij wilt jongen. Maar als het klaar is, ben ik niet thuis.’

Jessica gaat offline, maar ik blijf naar haar foto kijken. Heeft ze gelijk of niet? Moet ik de vrouw met een kind, een huis, een man een bindende datum geven of niet? Eigenwijs als dat ik ben, sla ik natuurlijk haar hele advies in de wind. Ik wil, ik wil en ik wil alles van haar. Ik wil jou en mij.

blinddoek


Donderdag 29 december is het een grote dag. Een klein e-book zal als cadeautje op deze blog verschijnen. Mis het niet!

2 thoughts on “Stekeblind voor problemen

Geef een reactie

