Bullet Journal – Mindfulness

Mindfulness is een manier om je te richten op jezelf. De focus leggen op je eigen dingen. Denk hierbij aan je hoofd leeg maken of je ademhaling te laten dalen. Mindfulness is een vorm van stresshantering die oorspronkelijk uit het boeddhisme bekend is geworden. Het leert je op een praktische manier om te gaan met stress en spanningen. Bij mindfulness richt je je aandacht op je lichaam, op geluiden, op je ademhaling of op gedachten die bij je binnenploppen.

In mijn boek staan tien verschillende mindfulness-technieken die je zou kunnen aanpakken en uitproberen. Drie hiervan doe ik regelmatig en wil ik jullie dan ook graag laten zien.

  • Met aandacht dingen doen
    • Kies een activiteit die je dagelijks doet. Denk aan tanden poetsen of eten.
    • Richt je aandacht op de dingen die je doet. Bijvoorbeeld het brood dat tussen je tanden knarst of de tandenborstel die over je tandvlees scheert.
    • Doel: Je leren focussen.
  • De bodyscan
    • Ga liggen of zitten.
    • Richt je aandacht steeds op een ander lichaamsdeel. Wat voel je? Bijvoorbeeld: Je voelt je arm liggen op de zachte deken die op het bed ligt of je been die omhoog ligt door het kussen.
    • Doel: Bewust worden van lichamelijk contact en gevoelens.
  • De ademhalingsmeditatie
    • Rechtop zitten, ogen dicht als je dat graag wilt.
    • Ademhalen
    • Volg je gedachten. Waar gaan ze naartoe? Waar denk je aan? Laat je gedachten gaan. Er komen vanzelf weer nieuwe.
    • Doel: Rustig worden.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s