Een dagje

Op een camping in Terschelling zat ik met de zonnebrand mijn huid in te smeren. Verderop speelde een amateurbandje een paar nummers van Normaal. Alom bekend hier natuurlijk. Hard blèrde ik mee. ‘Deurdonderen, deurdonderen.’ Heerlijk om zo een liedje in de frisse buitenlucht te kunnen meezingen zonder dat iemand raar naar je opkijkt. Ik krabde wat huidschilders van mijn lichaam af en smeerde verder mijn benen in.
‘Laura, wat ben je aan het doen?,’ vroeg ik toen er een zoemend geluid klonk. ‘Stofzuigen.’ Een hoestbui volgde door de stofdeeltjes die door de tent heen zweefden. ‘Gaat het?,’ vroeg Laura. ‘Ja hoor, ugh, ugh.’ ‘Neem eens wat te drinken.’ Ik liep naar buiten en opende de koelkast om een blikje Schultenbräu te pakken. Een flinke teug goot ik in mijn keel. Laura kwam naar buiten gelopen met de stofzuigerslang. ‘Hij is kapot.’ ‘Dan moet je hem fixen. Gewoon weer terug in het gat stoppen.’ ‘Ik kan hier een opmerking over maken, maar ik houd hem binnen,’ knipoogde Laura. ‘O god. Maak die slang nu maar. Dan kun je tenminste doen waar je goed in bent.’ Ik moest lachen.
Mijn werk is om mensen te interviewen. Dus ik pakte mijn kladblok en ging op weg over de camping om enkele mensen wat vragen te stellen. Nabij een terrasje vond ik een aantal jongeren, waarschijnlijk even oud als ik. Ik ging naast hen zitten en vroeg keurig of ik hen wat vragen mocht stellen. Ze stemde in, dus pakte ik mijn vragenlijstje. ‘Wat vinden jullie van de bijstand?’ Even zag ik verschrikte gezichten naar mij kijken. Voorzichtig antwoordde een bepukkeld meisje de vraag met een simpele ‘goed.’ Daar nam ik natuurlijk geen genoegen mee. ‘Waarom is het goed?’ Een vriendin van meisje pukkel was meisje bril, zij beantwoordde de vraag. ‘Het is me een raadsel waarom de ministerie het goedkeurt. Hadden ze maar harder moeten werken, moeten wij ook.’ ‘En als ze dat nou niet kunnen?’ ‘Dan, uh, moeten ze zorgen dat ze hulp krijgen,’ zei ze guur. ‘Bedankt voor het beantwoorden van de vragen. Dit interview post ik dus echt niet op mijn website.
One thought on “Een dagje

Geef een reactie

