Column: Flessenpost

In een bootje op de Middellandse Zee. Jij kijkt niet bepaald tevreden. Samen met zo een twintig anderen om ons heen. We kijken om ons heen. Net als de andere toeristen. Een paar mooie, blauwe vissen zwemmen voorbij. Het weer is goed. Dit hadden we echt verdiend.

Aangekomen op het strand zien we veel mensen zoeken. Wij besluiten ons meer terug te trekken naar een rustiger gedeelte waar we met onze voeten de waterstromingen volgen. Een eindje verder spoelt een flesje aan. Eerst doen we er niks mee, maar het trekt toch onze aandacht. Jij pakt het flesje op en houd het omhoog. Er zit een briefje in. Ik pak de fles aan en schiet de kurk er vanaf. ‘Echte flessenpost,’ zeg ik. Het rolletje perkament ligt als geschubd in mijn hand. Voorzichtig rol ik het uit om vervolgens de hanenpoten die op het briefje staan te ontcijferen.

Mandy kijkt met me mee. Ik zet het puntje van mijn bril nog verder op mijn neus, zodat de afdrukken in mijn huid worden geprent. Langzaam ontcijfer ik de woorden: love, help us all, even in times of dead. ‘Love help us all. Even in times of dead,’ lees ik hardop voor. Even verderop vaart de boot weer van de wal af. Op zoek naar een nieuw avontuur.

Een week later loop ik door mijn appartement in Londen. Het flesje staat op het dressoir met een vergeeld papiertje erin. Het originele perkament hangt prachtig in een lijstje aan de muur achter het flesje. De woorden zijn extra verscherpt. Om de flessenpost heen hangen verschillende roze hartjes, die de liefde tussen mij en Mandy moeten voorstellen. Toevallig kwam Mandy net de kamer binnengelopen. Ze ziet me kijken. ‘Het is mooi,’ zegt ze en drukt een kus tegen mijn slaap aan. Wat flessenpost al niet voor een prachtig souvenir kan zorgen. Een souvenir die we vandaag de dag nog steeds kunnen bewonderen, het zit namelijk allemaal binnenin.

 

Geef een reactie

