Column: Maerten & Oopjen

Wat is de relatie tussen Nederland en Frankrijk? Goed, zou je kunnen zeggen. Nu gaan we terug naar het jaar 1634. Het was de tijd van Lodewijk XIII van Frankrijk. In een rommelig atelier zat Rembrandt van Rijn te werken aan zijn portretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit.

Nu, in 2016, wordt er gesproken over een Europese culturele samenwerking. Door de samenwerking van Nederland en Frankrijk kochten we twee portretten. Menig mens denkt nu dat we voor altijd aan elkaar verbonden zijn. Hoezo, altijd aan elkaar verbonden? Zijn we getrouwd dan en hebben we kinderen? Volgens mij niet! Maar daar denkt de regering natuurlijk anders over. Minister Bussemaker is zo blij, dat haar geluk niet meer op kan. We hebben gewoon twee van de duurste schilderijen gekocht die er maar bestaan!

Beide landen zijn 80 miljoen euro kwijt. 80 miljoen! Natuurlijk hadden we dat niet beter kunnen besteden aan leerlingen en docenten die nog met groene krijtborden zitten. Of op scholen waarvan het dak zo lek is als een vergiet. Ach en wee, de vluchtingen zitten ook in de purre. Aber natürlich gaat daar ook niet veel naartoe. Maar nee, twee portretten zijn natuurlijk een stuk belangrijker voor de staat. Wat hebben wij nou aan twee portretten? Leuk om naar te kijken voor vijf minuten. Maar dan houdt het ook wel op. Waarschijnlijk ruiken ze naar oude muffen-zooi en laat de verf los van het schilderij. Maar goed, Jet is er blij mee hoor! En wie weet Maerten en Oopjen ook wel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s